استراتژی برخورد با بن بست قسمت دوم

خلاصه
1397/07/06

با توجه به اینکه پدیده بن بست در بسیاری از سیستم ها به ندرت رخ می دهد، 4 استراتژی مختلف برای برخورد با آن وجود دارد

شرکت مهندسی ابان رایان البرز
استراتژی برخورد با بن بست (قسمت دوم)

با توجه به اینکه پدیده بن بست در بسیاری از سیستم ها به ندرت رخ می دهد، 4 استراتژی مختلف برای برخورد با آن وجود دارد که عبارتند از:
1.    چشم پوشی از بن بست
2.    کشف و بازیابی بن بست
3.    جلوگیری (پیشگیری) از وقوع  بن بست از طریق تخصیص با احتیاط منابع
4.    جلوگیری از وقوع بن بست از طریق نقض یکی از چهار شرط بروز بن بست
استراتژی دوم: کشف و بازیابی بن بست:
هدف از این استراتژی کشف بن بست و انجام اقداماتی در جهت رفع بن بست در هنگام رخداد آن می باشد. در هنگام استفاده از این استراتژی سیستم وظیفه مونیتور نمودن درخواست های تخصیص و آزاد سازی منابع را انجام می دهد و به ازای هر درخواست گراف تخصیص را به روز می رساند و به ازای هر تغییر در گراف تخصیص، گراف برای پیدا کردن حلقه در آن تست می شود. در این حالت اگر حلقه پیدا شد یعنی بن بست در سیستم رخ داده است. لذا  باید با بن بست مبارزه نمود. ساده ترین راه بازیابی  بن بست این است که در این
حالت ضعیف ترین فرآیندی که در زنجیره چرخه ای گرفتار آمده است، از بین برود. با از بین رفتن آن، منابع در اختیار این فرآیند آزاد می شود و احتما رفع بن بست وجود دارد. اگر با از بین رفتن یک فرآیند باز هم بن بست از بین نرفت فرآیندی دیگر از مجموعه حذف می شود و اینکار آنقدر ادامه می یابد تا بن بست از بین برود.
الویت فرآیندها بر اساس فاکتورهای گوناگونی قابل تعریف است که مجال ذکر آن ها در این مقاله نمی گنجد. نکته ای که در این استراتژی  باید به آن دقت کرد، سربار زمانی است که به ازای هر تخصیص به سیستم عامل در جهت تشخیص بروز بن بست تحمیل می شود این امر باعث کاهش کارآیی سیستم می گردد.